Král vzduchu
Franti┼íek MALKOVSK├Ł

Avia BH-21 - autor: J. Velc (pravd─Ťpodobn─Ť)

─îl├ínky o Franti┼íku Malkovsk├ęm:

Propaga─Źn├ş let kpt. Malkovsk├ęho na letadle Avia BH 11 po ┼áv├Żcarsku

L1928_5_uv

V m─Ťs├şci dubnu vyslala tov├írna Avia na┼íeho popul├írn├şho letce kpt. Malkovsk├ęho do ┼áv├Żcarska, aby tam podnikl propaga─Źn├ş let a p┼Öedvedl v nejd┼»le┼żit─Ťj┼í├şch st┼Öedisc├şch ┼ív├Żcarsk├ęho sportovn├şho letectv├ş turistick├ę letadlo Avia BH 11 s  motorem Walter o 60 ks.

V posledn├ş dob─Ť jev├ş se ve sv─Ťtov├ęm letectv├ş st├íle ─Źilej┼í├ş ruch v oboru letadel turistick├Żch a jest nutno p┼Öipomenouti, ┼że pr├ív─Ť cestovn├ş lety po cel├ę Evrop─Ť, kter├ę v letech 1923 - 1926 podnikl na turistick├Żch Avi├şch dr. Lhota a  fijin├ş na┼íi letci, byly p┼Öedzv─Ťsti toho, ┼że v nejbli┼ż┼í├ş dob─Ť budou letadla sportovn├ş hr├íti v letectv├ş velmi d┼»le┼żitou ├║lohu. Tov├írna Avia vykonala t├şm velik├Ż kus pr┼»kopnick├ę pr├íce pro cel├ę sv─Ťtov├ę letectv├ş a mo┼żno tvrditi, ┼że Angl─Źan├ę, jejich┼ż smysl pro v┼íechny sporty jest nejv├Ż┼íe vyvinut, byli t├şm povzbuzeni k intebsivn├ş ─Źinnosti v oboru letadel turistick├Żch. Vypracovali n─Ťkolik skv─Ťl├Żch typ┼» letadel i motor┼» a let Hinkler┼»v z Lond├Żna do Austr├ílie, pr├ív─Ť tak, jako jin├ę velik├ę etapov├ę lety Anglti─Źan┼», nejsou ni─Ź├şm jin├Żm, ne┼żli pokra─Źov├ín├şm toho, co tov├írna Avia p┼Öed lety zapo─Źala.

Zda┼Öil├ę lety anglick├Żch pilot┼», kter├ę jsou umo┼żn─Ťny jedin─Ť t├şm, ┼że lze uvolnili velik├ę finan─Źn├ş prost┼Öedky, nemohou nikterak sn├ş┼żiti v├Żznam usp─Ťch┼» turistick├Żch Avi├ş, kter├ę z├şskaly velik├í v├şt─Ťzstv├ş v Brusselu 1923, v Orly u  Pa┼Ö├ş┼że 1926 a v z├ívodu Coppa d┬┤Italia 1925 a 1926 a jim┼ż krom─Ť toho se poda┼Öilo v minul├ęm roce dob├Żti 5 sv─Ťtov├Żch rekord┼» tra┼ąov├Żch. Zna─Źn─Ť jednodu┼í┼í├ş konstrukce dolnok┼Ö├şdl├ęho jednoplo┼ín├şku Avia a jeho v┼íestrann├ę v├Żhody jsou jednou z p┼Ö├ş─Źin, pro─Ź se jev├ş st├íle v cizin─Ť velik├Ż z├íjem o tento typ, zvl├í┼ít─Ť tenkr├íte, kdy┼ż v n─Ťkter├ęm st├ít─Ť se za─Ź├şn├í s budov├ín├şm sportovn├şho letectv├ş.

Tento p┼Ö├şpad nastal pr├ív─Ť ve ┼áv├Żcarsku a z tohoto d┼»vodu propaga─Źn├ş let kpt. Malkovsk├ęho m├í sv┼»j velk├Ż v├Żznam, jak pro propagaci na┼íeho pr┼»myslu v cizin─Ť, tak i pro budov├ín├ş evropsk├ęho sportovn├şho letectv├ş v┼»bec.

Kpt. Malkovsk├Ż p┼Öedvedl letadlo postupn─Ť v Curychu, Bernu. Thunu, Basileji, v  Laussanne a Neuchatelu. Na mnoh├Żch m├şstech bylo toto p┼Öedvedeni jak├Żmsi mal├Żm meetingem, a byli p┼Ö├ştomni ─Źlenov├ę v┼íech ┼ív├Żcarsk├Żch leteck├Żch klub┼». V┼íude letadlo t─Ť┼íilo se nev┼íedn├şmu z├íjmu a byl tak├ę po┼Ö├şzen velk├Ż film, kter├Ż bude prom├şt├ín ve ┼ív├Żcarsk├Żch kinech. Kpt. Malkovsk├Ż jest mistrem akrobacle a v jeho rukou znamenit├ę kvality letadla i motoru mohou t├şm l├ępe vyniknouti. Jeho skv─Ťl├ę evoluce ve vzduchu vzbudily v┼íude nad┼íen├ş a ve┼íker├Ż tisk ┼ív├Żcarsk├Ż v─Ťnoval velk├Ż z├íjem tomuto propaga─Źn├şmu z├íletu.

Letadlo Avia BH 11 s motorem Walter bylo pr├ívem nazv├íno "klenotem vzduchu" a  bylo ozna─Źeno jako vzor sportovn├şch, hospod├írn├Żch letadel. Velmi p┼Öekvapil kr├ítk├Ż rozb─Ťh a dob─Ťh, znamenit├í stoupavost (v├Ż┼íky 2000 m bylo p┼Öi zkou┼ík├ích dosa┼żeno za 15 min.) a neoby─Źejn├í obratnost letadla. Kpt. Malkovsk├Ż p┼Öedvedl celou stupnici akrobacie, loopingy, tonnau a v├Żvrtky, s neoby─Źejnou lehkost├ş, a to tak n├şzko nad zem├ş, ┼że p┼Ö├ştomn├ş znalci mohli posouditi ve┼íker├ę podrobnosti t─Ťchto v├Żkon┼».

Dne 7. kv─Ťtna byl po┼Ö├íd├ín v Neuchatelu leteck├Ż meeting, k n─Ťmu┼ż byl pozv├ín tak├ę slavn├Ż francouzsk├Ż letec-akrobat Doret. Kpt. Malkovsk├Ż z├║─Źastnil se z├ívodu lehk├Żch letadel a doc├şlil nejlep┼í├şho v├Żsledku ze v┼íech konkurent┼». Tento ├║sp─Ťch m├í t├şm v─Ťt┼í├ş cenu, ┼że ho bylo doc├şleno bez jak├Żchkoliv p┼Ö├şprav a  dostalo se mu tak├ę dokonal├ęho ocen─Ťn├ş ve ┼ív├Żcarsk├ęm tisku.

Dne 10. kv─Ťtna p┼Öist├íl kpt. Malkovsk├Ż, kter├Ż byl na cel├ęm z├íletu doprov├ízen mechanikem Ulmanem, na pra┼żsk├ęm leti┼íti. Dostalo se mu srde─Źn├ęha uv├şt├ín├ş ─Źetn├Żmi z├ístupci leteck├Żch korporac├ş, tov├íren a na┼íeho denn├şho tisku. Byli p┼Ö├ştomni: za Aeroklub R─îS. pp. m├şstop┼Öedseda tov. V. Kumpera a gen. sekret├í┼Ö ┼íkpt. Kopeck├Ż, za MLL. pp. gen. sekret├í┼Ö Syneck├Ż, ing. N─Ťmec a spisovatel P├ínek, za Svaz ─Źs. pilot┼» jeho p┼Öedseda pan vrchn├ş ┼Öeditel Hupner, za p┼Öedv├íd─Ťj├şc├ş tov├írnu pp. vrchn├ş ┼Öeditel dr. V. S├Żkora, chefkonstrukt├ę┼Öi Ing. P. Bene┼í a M. Hajn, za tov├írnu Walter a spol. p. vrch. ┼Öed. Ing. T. Kumpera a  m. j.

V├şt├íme tento nov├Ż ├║sp─Ťch na┼íeho letectv├ş a jsme p┼Öesv─Ťd─Źeni, ┼że leto┼ín├şho roku usly┼í├şme je┼ít─Ť mnoho o letadlech Avia u motorech Walter.

Firma nelituje kapit├ílu na zakupov├ín├ş nejmodern─Ťj┼í├şch obr├íb─Ťc├şch stroj┼» a  p┼Öi tom st├íle reorganisuje ├║pln─Ť sv├ę d├şlny i administrativu. Velk├í p├ę─Źe, v─Ťnovan├í v├Żrob─Ť, zkou┼íen├ş materi├ílu u v├Żstavb─Ť brzd vlastn├ş tov├írn├ş konstrukce, sv─Ťd─Ź├ş o spr├ívn├Żch cest├ích, jimi┼ż jest tov├írna vedena a  nepochybujeme o dal┼í├şm jej├şm rozkv─Ťtu a v├Żsledc├şch pr├íce.

Blahop┼Öejeme jinonick├Żm a jejich vrchn├şmu ┼Öediteli Ing. T. Kumperovi, kter├Ż intern─Ť z├ívod zreorganizoval k dne┼ín├ş ├║rovni modern├ş v├Żroby leteck├Żch motor┼», a kter├Ż svoj├ş agilnost├ş a styky zahrani─Źn├şmi z├şsk├ív├í takov├ęto expanse nejen v Evrop─Ť, ale i za oce├ínem, k tomuto ├║sp─Ťchu.

Letectv├ş ─Ź. 5, 1928

Sb├şrka Michala Duba

Zp─Ťt