Král vzduchu
Franti┼íek MALKOVSK├Ł

Avia BH-21 - autor: J. Velc (pravd─Ťpodobn─Ť)

Jak mu let─Ťla l├ęta:

meeting v Curychu

II. ro─Źn├şku mezin├írodn├şho leteck├ęho m├ştinku (12. - 21. 8. 1927) se z├║─Źastnili vojen┼ít├ş piloti ze ┼áv├Żcarska, It├ílie, Nizozemska, Jugosl├ívie, Polska, ┼áv├ędska, ─îeskoslovenska a v civiln├ş ─Ź├ísti pak je┼ít─Ť z Francie, N─Ťmecka a Velk├ę Brit├ínie. V akrobatick├ę sout─Ť┼żi obsadil Malkovsk├Ż sedm├ę a osm├ę m├şsto spole─Źn─Ť s K┼ła┼żikovsk├Żm (oba dostali 84 b.).

 

Pozdrav z Curychu

Pozdrav, kter├Ż poslal Malkovsk├Ż z Curychu gener├ílu Stanislavu ─îe─Źkovi

Obr├ízek ze studie Zde┼łka Hrn─Ź├ş┼Öe

Odlet ─Źeskoslovensk├ę eskadry.

F.H. - Praha 10. srpna

Dnes dopoledne o 10.15 hod. odlet─Ťla eskadra ─Źeskoslovensk├Żch letadel z kbelsk├ęho leti┼ít─Ť k mezin├írodn├şm z├ívod┼»m leteck├Żm do Curychu. Vede ji major Augustin Charv├ít z ministerstva n├írodn├ş obrany, kter├Ż let├ş na letadle A-11-51 a kter├Ż jako velitel a z├ístupce ministerstva s├ím z├ívoditi nebude. Jako z├ívodn├şci let├ş s sebou ┼ít├íbn├ş kapit├ín Sn├í┼íel od leteck├ęho pluku 2. na letadle ┼á-20-9, kapit├ín Divi┼í od leteck├ęho pluku 3. na letadle BH-21.46, kapit├ín Knia┼żikovski na letadle D-21-38 a kapit├ín Malkovsk├Ż na letadle B-22-3. V├Żprava m├í s sebou dva techniky, z nich┼ż rotm. Kub├ş─Źek odjel vlakem, svobodn├şk Tobol├í┼Ö let├ş s majorem Charv├ítem. Eskadra let├ş z Prahy p┼Öes Plze┼ł do Mnichova, kde p┼Öistane, na─Źe┼ż odlet├ş d├íle p┼ÖesBodamsk├ę jezero do Curychu, kde p┼Öistane odpoledne. S letci p┼Öijeli se rozlou─Źit z├ístupcov├ę MNO a velitel I. letec. pluku podplukovn├şk Smetana s d┼»stojnick├Żm sborem.

rv - Curych 10. srpna

─îs. leteck├í eskadra, veden├í majorem Charv├ítem, p┼Öist├íla dnes hladce na leti┼íti v Curychu. Z├ştra tr├ęnuje v Alp├ích.

Lidov├ę noviny 11. 8. 1927

Prvn├ş den leteck├ę sout─Ť┼że ve ┼áv├Żcarsku

rv - Curych 18. srpna

Alpsk├Ż okru┼żn├ş let "Coupe Echard" a Coupe Chaver-Bider se zapo─Źal dnes r├íno. D┼Ö├şve v┼íak, ne┼ż ti prvn├ş dol├ętli do Thurnu, po─Źaly se valiti t─Ť┼żk├ę mraky p┼Öes ledovce alpsk├Żch velik├ín┼», od jihu k severu, a za nedlouho byly Alpy ├║pln─Ť zahaleny.

Prvn├ş start byl d├ín v 5.30 hod. Na┼íi startovali v tomto po┼Öad├ş: Kpt. Malkovsk├Ż v 6.05 hod., kpt. Divi┼ív 6.40, kpt. K┼ła┼żikovsk├Ż v 7.15 a kone─Źn─Ť kpt. Sn├í┼íel v  7.30 hod. Kapit├ín Malkovsk├Ż pronikl a┼ż do Belliorony, kde musel z┼»stati je┼ít─Ť se ─Źty┼Ömi jin├Żmi z├ívodn├şky. Kapit├ín Divi┼í, kter├Ż let─Ťl asi p┼»l hodiny za Malkovsk├Żm, odstartoval z Thurnu, ale do Belluirony ji┼ż nemohl proniknouti. Po n─Ťjak├Ż ─Źas hledal volnou cestu, a┼ż byl kone─Źn─Ť mlhou p┼Öinucen p┼Öistativ Ch┼»ru. Z Ch┼»ru se pak vr├ítil do D├╝bendorfu zdr├ív a letoun v├║pln─Ť dobr├ęm stavu. ┼ákpt. Sn├í┼íel a kpt. K┼ła┼żikovsk├Ż se ji┼ż nedostali d├íle jak do Thurnu, kde s v─Ťt┼íinou z├ívodn├şk┼» p┼Öenocuj├ş.

Mezit├şm se na leti┼íti v D├╝bendorfu za─Źalo s vylu─Źovac├şmu z├ívody v akrobacii. V├Żsledky nejsou dosud zn├ímy, pon─Ťvad┼ż l├ítka nemohla b├Żti zpracov├ína.

Pon─Ťvad┼ż se po─Źas├ş je┼ít─Ť p┼Öihor┼íilo, ozn├ímilo k ve─Źeru ┼Öeditelstv├ş meetingu svoje rozhdnut├ş, ┼że z├ştra (v p├ítek) budou v┼íichni konkurenti aplsk├ęho letu povol├íni zp─Ťt do D├╝bendorfu a ┼że se oba z├ívody p┼Öes Alpy polet├ş ├║pln─Ť znovu v  sobotu 20. srpna. Z├ştra se bude pokra─Źovati v z├ívodu v akrobacii a p┼Ö├şpadn─Ť se polet├ş i rychlostn├ş z├ívod D├╝bendorf - Tour du Bychtel - Tour d┬┤Echenberg - Klotten - D├╝bendorf.

Lidov├ę noviny 22. 8. 1927


Franti┼íek Malkovsk├Ż - kresba: O. Sekora

Franti┼íek Malkovsk├Ż na karikatu┼Öe Ond┼Öeje Sekory.