Král vzduchu
František MALKOVSKÝ

Avia BH-21 - autor: J. Velc (pravděpodobně)

Propagační let kpt. Malkovského na letadle Avia BH 11 po Švýcarsku

L1928_5_uv

V měsíci dubnu vyslala továrna Avia našeho populárního letce kpt. Malkovského do Švýcarska, aby tam podnikl propagační let a předvedl v nejdůležitějších střediscích švýcarského sportovního letectví turistické letadlo Avia BH 11 s  motorem Walter o 60 ks.

V poslední době jeví se ve světovém letectví stále čilejší ruch v oboru letadel turistických a jest nutno připomenouti, že právě cestovní lety po celé Evropě, které v letech 1923 - 1926 podnikl na turistických Aviích dr. Lhota a  fijiní naši letci, byly předzvěsti toho, že v nejbližší době budou letadla sportovní hráti v letectví velmi důležitou úlohu. Továrna Avia vykonala tím veliký kus průkopnické práce pro celé světové letectví a možno tvrditi, že Anglčané, jejichž smysl pro všechny sporty jest nejvýše vyvinut, byli tím povzbuzeni k intebsivní činnosti v oboru letadel turistických. Vypracovali několik skvělých typů letadel i motorů a let Hinklerův z Londýna do Austrálie, právě tak, jako jiné veliké etapové lety Angltičanů, nejsou ničím jiným, nežli pokračováním toho, co továrna Avia před lety započala.

Zdařilé lety anglických pilotů, které jsou umožněny jedině tím, že lze uvolnili veliké finanční prostředky, nemohou nikterak snížiti význam uspěchů turistických Avií, které získaly veliká vítězství v Brusselu 1923, v Orly u  Paříže 1926 a v závodu Coppa d´Italia 1925 a 1926 a jimž kromě toho se podařilo v minulém roce dobýti 5 světových rekordů traťových. Značně jednodušší konstrukce dolnokřídlého jednoplošníku Avia a jeho všestranné výhody jsou jednou z příčin, proč se jeví stále v cizině veliký zájem o tento typ, zvláště tenkráte, když v některém státě se začíná s budováním sportovního letectví.

Tento případ nastal právě ve Švýcarsku a z tohoto důvodu propagační let kpt. Malkovského má svůj velký význam, jak pro propagaci našeho průmyslu v cizině, tak i pro budování evropského sportovního letectví vůbec.

Kpt. Malkovský předvedl letadlo postupně v Curychu, Bernu. Thunu, Basileji, v  Laussanne a Neuchatelu. Na mnohých místech bylo toto předvedeni jakýmsi malým meetingem, a byli přítomni členové všech švýcarských leteckých klubů. Všude letadlo těšilo se nevšednímu zájmu a byl také pořízen velký film, který bude promítán ve švýcarských kinech. Kpt. Malkovský jest mistrem akrobacle a v jeho rukou znamenité kvality letadla i motoru mohou tím lépe vyniknouti. Jeho skvělé evoluce ve vzduchu vzbudily všude nadšení a veškerý tisk švýcarský věnoval velký zájem tomuto propagačnímu záletu.

Letadlo Avia BH 11 s motorem Walter bylo právem nazváno "klenotem vzduchu" a  bylo označeno jako vzor sportovních, hospodárných letadel. Velmi překvapil krátký rozběh a doběh, znamenitá stoupavost (výšky 2000 m bylo při zkouškách dosaženo za 15 min.) a neobyčejná obratnost letadla. Kpt. Malkovský předvedl celou stupnici akrobacie, loopingy, tonnau a vývrtky, s neobyčejnou lehkostí, a to tak nízko nad zemí, že přítomní znalci mohli posouditi veškeré podrobnosti těchto výkonů.

Dne 7. května byl pořádán v Neuchatelu letecký meeting, k němuž byl pozván také slavný francouzský letec-akrobat Doret. Kpt. Malkovský zúčastnil se závodu lehkých letadel a docílil nejlepšího výsledku ze všech konkurentů. Tento úspěch má tím větší cenu, že ho bylo docíleno bez jakýchkoliv příprav a  dostalo se mu také dokonalého ocenění ve švýcarském tisku.

Dne 10. května přistál kpt. Malkovský, který byl na celém záletu doprovázen mechanikem Ulmanem, na pražském letišti. Dostalo se mu srdečnéha uvítání četnými zástupci leteckých korporací, továren a našeho denního tisku. Byli přítomni: za Aeroklub RČS. pp. místopředseda tov. V. Kumpera a gen. sekretář škpt. Kopecký, za MLL. pp. gen. sekretář Synecký, ing. Němec a spisovatel Pánek, za Svaz čs. pilotů jeho předseda pan vrchní ředitel Hupner, za předvádějící továrnu pp. vrchní ředitel dr. V. Sýkora, chefkonstruktéři Ing. P. Beneš a M. Hajn, za továrnu Walter a spol. p. vrch. řed. Ing. T. Kumpera a  m. j.

Vítáme tento nový úspěch našeho letectví a jsme přesvědčeni, že letošního roku uslyšíme ještě mnoho o letadlech Avia u motorech Walter.

Firma nelituje kapitálu na zakupování nejmodernějších obráběcích strojů a  při tom stále reorganisuje úplně své dílny i administrativu. Velká péče, věnovaná výrobě, zkoušení materiálu u výstavbě brzd vlastní tovární konstrukce, svědčí o správných cestách, jimiž jest továrna vedena a  nepochybujeme o dalším jejím rozkvětu a výsledcích práce.

Blahopřejeme jinonickým a jejich vrchnímu řediteli Ing. T. Kumperovi, který interně závod zreorganizoval k dnešní úrovni moderní výroby leteckých motorů, a který svojí agilností a styky zahraničními získává takovéto expanse nejen v Evropě, ale i za oceánem, k tomuto úspěchu.

Letectví č. 5, 1928

Sbírka Michala Duba

Zpět